Det kan være svært at komme i kontakt med netop den medarbejder, som matcher den ledige stilling, men et godt sted at starte er ved jobannoncen.

Det gode stillingsopslag

Hvem søger du til din ledige stilling?

Nøglen til det gode stillingsopslag er at have en klar idé om, hvad du vil have ud af opslaget. Ligesom så meget andet i livet kommer du nemlig ikke i mål, medmindre du ved, hvor du vil hen.

Målet vil for de fleste være at finde en eller flere kompetente medarbejdere, som kan løfte virksomheden og udføre arbejdet på tilfredsstillende vis.

Du skal derfor gøre dig klart, hvem det er, du søger. Måske du ikke helt ved det, før vedkommende viser sig, men du kan starte med at se på hvilke arbejdsopgaver og ansvar, der følger med jobbet.

Efter du har klarlagt, hvilke pligter din nye medarbejder skal varetage, og hvad du forventer af vedkommende, bliver det nemmere for dig at lave en mere konkret annonce, som øjensynligt bringer mere relevante ansøgninger med sig.

Hvilken persontype mangler din virksomhed?
Foruden faglige kvalifikationer kigger man i dag også meget på det hele menneske. Vi har alle forskellige egenskaber, som gør os skarpe inden for hver vores felt, i forskellige situationer og med forskellige arbejdsmetoder.

Her kan du altså overveje hvilken persontype, der ville passe godt til pågældende stilling og ind i kulturen på arbejdspladsen.

Tænk desuden på, om du har brug for en ny type af person, da alsidighed blandt medarbejdere kan være en fordel. Med forskellige inputs og tilgange kan man potentielt opnå bedre resultater.

I denne sammenhæng kan du teste organisationens nuværende medarbejdere for at se, om der er overvejende flest af en bestemt type. Det kan du eksempelvis gøre via en DiSC analyse.

Hvis du ønsker en bestemt profil til jobbet, kan jobannoncen altså målrettes denne persontype.

Hvad skal jobannoncen indeholde?

Der er vigtige grundelementer i et stillingsopslag, som fortæller privatpersonen, hvorvidt jobbet, og firmaet, matcher deres kvalifikationer og ønsker.

Oplysninger der bør fremgå af dit jobopslag:
– Stillingsbetegnelse og branche
– Arbejdsopgaver ved jobbet
– Hvilke ansvarsområder der følger med stillingen
– Forventede arbejdstid og antal timer
– Arbejdspladsens placering (hvis denne ikke er fast, skal du skrive det)
– Krav til erhvervserfaring, uddannelse, kørekort og lignende
– Ønskede faglige og personlige kompetencer
– Succeskriterier ved jobbet
– Mulighed for videreudvikling og efteruddannelse
– Eventuelt virksomhedskultur og arbejdsmiljø
– Informationer om hvad virksomheden kan tilbyde den kommende medarbejder

Ovenstående oplysninger gør dit jobopslag målrettet, og filtrerer altså på forhånd mange irrelevante emner fra.

Informationerne, som fremgår af opslagene, vil selvsagt variere meget fra virksomhed til virksomhed og de forskellige stillinger i mellem.

Når du skriver, er det vigtigt hele tiden at holde in mente, hvem du skriver til. Søger du en studiemedhjælper, skal jobbet tilbyde andre ting, end hvis du søger en erfaren medarbejder fra branchen.

Hvordan sælger du jobbet?

efteSelvom det er dig som arbejdsgiver, der har magten over, hvem du inviterer til samtale, bliver du nødt til at have relevante ansøgninger i din indbakke for at komme videre i rekrutteringsprocessen.

Du skal derfor få stillingen til at virke attraktiv for de rigtige personer. Det gør du ved, som tidligere nævnt, at appellere til de interesser, som den ønskede persontype sandsynligvis reagerer på.

Undersøgelser viser, at unge og akademikere i højere grad går op i muligheden for at videreudvikle deres kompetencer, imens lønnen spiller en højere rolle for ufaglærte medarbejdere. Ledere vil som regel gerne have information om firmaets strategi og den generelle ledelsesstil.

Det er altså simple ting som disse, du skal fremhæve i dit jobopslag for at fange interessen for kvalificerede ledige.

Desuden er det altid en god idé at fortælle om eventuelle firmagoder som den lækre kantineordning, lukrative firmaudflugter eller noget helt tredje, der skaber værdi på arbejdspladsen.

Du må dog ikke oversælge jobbet, da det kan give bagslag i sidste ende. Hvis din nye medarbejder ikke føler, at jobbet lever op til forventningerne, risikerer du, at vedkommende opsiger sin stilling igen efter kort tid, og så er du lige vidt.

Gør opslaget spændende
I dagens Danmark er der mangel på arbejdskraft, og derfor kan ledige og privatpersoner på jagt efter nye udfordringer tillade sig at kigge lidt omkring på jobmarkedet.

I denne sammenhæng er det vigtigt, at din annonce skiller sig ud fra mængden, og tilsyneladende kan tilbyde noget helt unikt til din kommende medarbejder.

Mange stillingsannoncer inden for samme felt kan komme til at virke utrolig ensformige, og du skal derfor skrive opslaget på baggrund af egen virksomhed og ikke stillingen generelt.

Det gør du blandt andet ved at lade organisationens idégrundlag, vision og mål fremgå tydeligt undervejs. Overvej i øvrigt hvad der gør jer unikke? Hvad gør det at arbejde for netop jer så spændende? Hvad kan I tilbyde jeres ansatte, som andre ikke kan?

Selvom der kan være gennemgående elementer i jobopslag for samme type arbejde, er kopiering fra et andet firma et no-go. Start med et blankt papir og skriv dit eget, så annoncen får en anden lyd og virker mere interessant at læse.

Du er nu klar til at trække de gode fisk i land, og løfte din virksomhed med de helt rigtige medarbejdere.