Kender du reglerne?
Styr på GDPRBeskyttelse af persondata
De seneste år har der været stort fokus på beskyttelsen af persondata, og det er med god grund. I takt med at vi bliver mere og mere digitaliserede, ligger mange af vores personlige oplysninger online; til tider også informationer, som vi ikke er opmærksomme på eksisterer på nettet.
Derfor er der nyligt strammet op inden for GDPR-reglerne, og det er altafgørende, at du og din virksomhed efterlever disse retningslinjer. Først og fremmest er det vigtigt, at du kan forsikre dine medarbejdere, kunder og brugere om, at deres data bliver opbevaret på en sådan måde, at de kan føle sig trygge. Det er ikke blot det mest hensigtsmæssige, men desuden også et lovkrav, som kan have store konsekvenser for virksomheden, hvis ikke det bliver overholdt.
At du lagrer data sikkert, og ikke deler oplysningerne med en tredjepart uden samtykke, er hovedstenene i GDPRs politik. Du skal som organisation kunne forklare, hvorfor du beder om den personlige data, hvordan oplysningerne vil blive brugt, og hvornår disse informationer bliver slettet fra dit system igen.
For kunder og brugere er det vigtigt, at ovenstående fremgår tydeligt af dit firmas hjemmeside, og på ingen måde er svær at finde frem til. Du gør klogt i at skrive jeres interne databeskyttelsesregler ned, således at de nemt kan præsenteres for Datatilsynet og andre interesserede.
Datatilsynet står for at tjekke op på, hvorvidt virksomheder overholder den gældende lovgivning på området, og du kan læse mere om retningslinjerne via deres hjemmeside.