Brug de sociale medier som et værktøj
De sociale medierHvordan virker du udadtil?
Mange arbejdsgivere tjekker i dag de sociale medier som for eksempel Facebook og Instagram, når de skal ansætte nye medarbejdere. Det gør de for at få et indblik i, hvem du er, og det kan faktisk allerede være her, du bliver frasorteret.
Du bliver derfor nødt til at være opmærksom på, hvordan du fremstår på offentlige platforme. Har du bevidsthed om dette aspekt af jobsøgningen, kan du bruge de sociale medier til at skabe de bedste vilkår for dig selv i jagten på dit nye job.
Et godt sted at starte er med dit profilbillede. På de fleste sites skal man uploade et billede af sig selv som frontfigur, og dette bør være et præsentabelt billede. Desuden skal du være opmærksom på, at dine posts, humor og holdningsbetonede opslag fremstiller dig i et bestemt lys.
Hvis ikke du ønsker at tage dette hensyn, bør du overveje at holde din profil lukket, så du ikke afskrækker potentielle arbejdsgivere, før de overhovedet har haft dig til samtale. Har du en åben profil, skal den helst afspejle et positivt billede af dig som person.
Sociale medier som et værktøj
Efterhånden bliver mange jobs eksponeret på de sociale medier, og du går altså glip af mange muligheder, hvis ikke du udvider din jobsøgning til disse områder. Specielt LinkedIn er blevet et vigtigt redskab for jobsøgende og arbejdsgivere på tværs af brancher.
LinkedIn giver virksomheder muligheden for at finde fagfolk inden for alle fag. På dette medie kan firmaerne søge efter personer med specifikke kompetencer og række ud, hvis der er nogen, som falder i deres interesse.
Du snyder derfor dig selv, hvis du ikke er på LinkedIn, fordi de arbejdsgivere som bruger mediet, derved ikke ser dig blandt de andre fagfolk. Det er vigtigt, at du udfylder din profil med relevante oplysninger i forhold til:
– Nuværende beskæftigelse
– Erhvervserfaring
– Uddannelse
– Personlige og faglige kompetencer
Det er en fordel, hvis din profil er konkret inden for dit område. På den måde er det nemmere for potentielle arbejdsgivere at finde dig via LinkedIn’s søgeværktøjer, og så fremhæver det dine kvalifikationer og faglige viden. Pas derfor på med at fylde op med alle tænkelige evner som du har tilegnet dig i årenes løb.
LinkedIn har funktionerne ‘Anbefalinger’ og ‘Godkendelser’, som gør det muligt for folk i dit netværk at anerkende de kompetencer, som du har tilegnet dig selv i din profil. På den måde kan virksomheder se positive anerkendelser af dit arbejde og kvalifikationer. Disse funktioner tilfører din profil personlighed og og synliggør i højere grad dine egenskaber.
Via LinkedIn kan du som privatperson desuden se stillinger opslået af virksomheder. Du kan søge dem med din profil eller blive henvist til anden metode.
Facebooks jobfunktion gør det ligeledes muligt for firmaer at opslå ledige stillinger. Her kan du som jobsøgende søge pladsen direkte med din profil. I dette tilfælde er det endnu vigtigere, at din profil fremstår positivt.
Din næste arbejdsplads er potentielt kun et klik væk, og du bør altid have et opdateret CV klar til at søge dit drømmejob. Læs mere om det gode CV her.
Hvordan udvikler du dit netværk?
Dernæst betaler det sig at være aktiv og holde sig opdateret. Du kan altså med fordel like, dele og kommentere relevante opslag inden for dit interesseområde. For at få helt stor succes med networking kan du selv skabe indhold, som ligeledes kan blive delt af folk fra dit felt eller med interesse for området.
Denne aktivitet giver arbejdsgiveren mulighed for at få et billede af dig og dine kompetencer. Det er altså en god idé at følge virksomheder, som du håber på at kunne komme til at arbejde for, da de nemmere vil få øje på dig på den måde. Det handler om at gøre dig selv synlig ved at være aktiv og vise engagement.