Har du endnu ikke udnyttet de mange fordele ved at rekruttere med SoMe? Så er det på tide! Læs her om, hvorfor din virksomhed aktivt skal bruge sociale platforme til at finde de bedste medarbejdere. Få også tips til, hvordan du kommer i gang.
Hvorfor bruge sociale platforme i din rekruttering?
De er her, og de er her for at blive! I mange år har de sociale medier været en stor del af vores hverdag, og udviklingen har gjort at det ikke længere kun er på hobby basis. Diverse medier er blevet grobund for aktiv og passiv jobsøgning, og det skal du gøre brug af!
- Mange brugere: Det er de færreste, som ikke har en profil på mindst ét online medie. Derfor er de mange platforme en genial måde at nå ud til mange mennesker hurtigt og effektivt.
- Den passive jobsøger: Via traditionelle metoder som jobportaler, vil du det meste af tiden kun ramme de aktive jobsøgere, som enten går ledige eller bevidst søger væk fra aktuel arbejdsplads. Med SoMe kan du også få opmærksomhed fra passive jobsøgere og derved udvide dit kandidatfelt.
- Nemmere headhunting: Målret din rekruttering med sociale medier, hvor du kan søge direkte efter kandidater, specifikke kompetencer eller inden for et givent netværk. Din søgning har altså mulighed for at blive meget konkret ved hjælp af forholdsvis få klik.
- Vind mere viden: Desuden er disse platforme en genial informationsbase, hvor du nemt kan få et overblik over potentielle medarbejderes profil. Med tiden er SoMe blevet ligesom et online CV, hvor det er overskueligt at søge oplysninger om en given person. De online CV inviterer heller ikke lige så meget til at pynte på sandheden, fordi alle kan se, hvad man skriver – og derved holde folk til ansvar for de referencer og evner, man poster.
Kom godt i gang med SoMe rekruttering
Hvis din virksomhed endnu ikke har gjort brug af sociale medier i jeres rekruttering, skal du ikke føle dig afskrækket. Det er super intuitivt og nemt at komme i gang med!
Annoncer jobbet med SoMe
Første skridt i din online kandidatjagt kan være at poste et jobopslag for jeres ledige stilling. Det handler primært om at få jobannoncen ud til de rigtige modtagere, og her hjælper de mange platforme med at nå flere relevante jobsøgende.
Når du laver et jobopslag på nettet, er det både firmaets eget netværk og mere målrettet annoncering henvendt til bestemte persontyper, der kommer i spil.
Læs her om, hvordan du laver det gode stillingsopslag.
På de sociale medier har du en lang række af muligheder for, hvordan du vil segmentere din annonce. For eksempel kan du stræbe efter at nå ud til folk inden for specifikke;
- uddannelser
- brancher
- fagområder
- stillingsbetegnelser
- anciennitetsniveauer
- geografiske områder m.m.
Hvilke sociale medier skal du bruge?
Darlingen inden for SoMe rekruttering er LinkedIn. Det er en platform, som er oprettet direkte til formålet, og hvor langt de fleste arbejdsgivere og medarbejdere ikke kan komme uden om at have en profil. Det er et professionelt medie, som både tilbyder at opretholde kontakt med nuværende netværk, men samtidig udvide din kreds.
Mange headhuntere bruger LinkedIn, fordi muligheden for segmentering på siden er genial for både jobsøgende og erhvervsdrivende. Med et jobopslag får du hurtigt op til 500 ansøgere. Men selvom der er et vidunderbarn i klassen, kan du sagtens søge nye medarbejdere på mange af de andre sociale medier.
For eksempel finder en del mennesker job og kandidater via opslag eller lignende på blandt andet Facebook, Instagram eller Twitter. Vores brug af internettet har ændret sig på en måde, så det er helt acceptabelt at lave opslag i relevante gruppe og på stories med et professionelt henblik. Og ikke bare acceptabelt, men nødvendigt.
Tilpas virksomhedens varemærke
Når du søger kandidater online, bør du være bevidst om, at det ikke kun er dig, der kigger på dem, men også potentielle medarbejdere som tjekker dig ud. Du er i direkte konkurrence med andre arbejdspladser, og derfor bliver du nødt til at gøre din virksomhed relevant og spændende – også online.
Det vil sige, at du skal arbejde direkte med jeres Employer Brand – altså jeres varemærke som arbejdsplads. Arbejdet med jeres udseende udadtil kan tiltrække kvalificerede kandidater, og et generelt positivt varemærke kan holde fast på dygtige ansatte.
Blandt andet kan det give god vind, hvis i som virksomhed er opmærksomme på at poste gode oplevelser fra hverdagen. For eksempel billeder fra morgenmadsbordet fredag, fødselsdagsfejringer eller andre mere personlige oplevelser på arbejdspladsen. Fejr desuden firmaets sejrer online og del del del.