Tips og tricks til jobsamtalen

Strål til jobsamtalen

Tillykke - Du er blevet inviteret til et personligt interview

Tillykke! Du har indsendt dit CV og din ansøgning, og er blevet inviteret til et personligt interview. Det er nu, du skal hive jobbet i land og sikre dig en plads i firmaet. Men hvordan gør du så lige det?

Jobsamtalen er et vigtigt led i virksomhedens rekrutteringsprocess. Det er her, de vurderer, hvorvidt du har de evner, der skal til for at varetage jobbet, om du passer ind i virksomhedskulturen, og hvad du er for en persontype.

Samtalen er groft set en test af dine kompetencer, din viden inden for faget, professionalisme og person. Ligesom du kender det fra andre testsituationer, bliver resultatet oftest bedre, hvis man har forberedt sig.

Hvordan forbereder du dig til et jobinterview?

Under jobsamtalen er det vigtigt, at du viser virksomheden, at du vil lige netop deres organisation. Du skal derfor lære det firma, du har søgt i, at kende, hvis du ikke allerede har et godt indblik i, hvem de er.

Sæt dig ind i hvor de kommer fra, hvor de befinder sig nu, og hvor de vil hen. Hvad er deres vision? Hvad er deres mål? Ved at opnå forståelse for virksomheden, kan du vise dem at din interesse ikke blot strækker sig til lønsedlen, men derimod til at udvikle deres organisation.

Du bør desuden tilegne dig information om stillingen, som du søger. Hvad består arbejdsopgaverne i? Hvilke ansvarsområder hører med? Gør dig tanker om, hvad der gør dig perfekt til stillingen, og hvorfor du søger den.

Du kan med fordel researche på hyppigt stillede spørgsmål inden for dit felt. Arbejdsgiveren har sandsynligvis holdt en del jobsamtaler i tiden, og der plejer at være en del ‘vinderspørgsmål’, som går igen.

Ofte stillede spørgsmål til jobsamtalen:
– Fortæl om dig selv
– Hvorfor søger du stillingen?
– Hvorfor skal vi ansætte dig?
– Hvad skal der til for at du er glad i et job?
– Hvad er dine styrker?
– Hvad er dine svagheder?
– Hvorfor søger du væk fra nuværende stilling?
– Hvor ser du dig selv om 5/10 år?
– Hvis du bliver ansat, hvad er så det første, du vil ændre?
– Fortæl om en fejl du har lavet/konflikt du har været involveret i på arbejdspladsen

Ovenstående er blot eksempler på spørgsmål, som du potentielt kan blive stillet under et jobinterview. Hvert svar tæller, og selvom det måske virker som et enkelt spørgsmål, kan man udlede meget fra dit svar. Så overvej hvordan du vil besvare lignende spørgsmål og læg vægt på at sætte dine kvalifikationer i direkte kontekst med virksomheden og stillingen.

Forbered spørgsmål til intervieweren

Første samtale er ikke bare arbejdsgiverens test af dig, men en forventningsafstemning hvor du også får indblik i, hvorvidt stillingen matcher dine ønsker. Du kan derfor med fordel forberede et par spørgsmål, som kan klarlægge dine overvejelser.

Spørg gerne ind til selve jobbet, virksomheden og ledelsesstilen i organisationen, men undlad at stille spørgsmål som fremgår klart af jobannoncen, eller som du nemt kan finde frem til via firmaets hjemmeside.

Hvis du stiller spørgsmål til samtalen, viser du desuden réel interesse, og at du engagerer dig. Relevante input undervejs er kun positivt.

Din personlige fremtoning

Selvom dit udseende ikke har noget at gøre med dine kvalifikationer, bliver du bedømt ud fra alle de indtryk, som virksomheden får af dig. Dette inkluderer altså din personlige fremtoning, som du derfor bør have in mente, før du skal til samtale.

De fleste professioner har en form for dresscode, og denne bør du forsøge at matche. Dan dig et indtryk af, hvordan man går klædt ved det sted, du søger arbejde. Du kan eventuelt tage et kig på de personer, som du skal møde til samtale, via deres LinkedIn profil.

Hvis ikke det er lige sådan at finde ud af, kan du holde dig til et nedtonet look. Man siger dog, at det er bedre at være overdressed frem for underdressed. Alle sociale regler til side er det vigtigste, at du har noget tøj på, som du føler dig tilpas i. Det afspejler sig i din fremtoning, hvis du har det godt, med det som du har på.

Læs her om brugen af sociale medier i din jobsøgning.

Hvordan skal du agere til en jobsamtale?

Du har gjort dit forarbejde og skal nu til selve samtalen. Det kan godt være lidt nervepirrende, fordi du skal ind og vurderes. Men det vigtigste, du kan gøre, er, at tage en dyb indånding, inden du går ind og forsøge at slappe af og agere naturligt.

Samtalen starter ikke først, når du har sat dig til rette, men allerede fra det øjeblik du træder ind i bygningen. Det er altså vigtigt, at du gør et godt førstehåndsindtryk til alle virksomhedens medarbejdere – fra receptionisten til direktøren.

Vær opmærksom på dit kropssprog, da det kan fortælle intervieweren mange ting, som du ikke siger. Sidder du for eksempel med armene over kors, har du et lukket kropssprog, som gør dig mindre tilgængelig. Forsøg at hold øjenkontakt, smil og tal tydeligt.

Det er vigtigt at føre en ærlig dialog, hvor du hverken taler dig selv op eller ned. Som oftest vil du blive gennemskuet, hvis du ikke taler sandt, og du ønsker ikke et job, som du ikke er kvalificeret til alligevel.

Samtalen handler i stor grad om, hvorvidt der er kemi mellem dig og virksomheden, og derfor får du meget mere ud af at være dig selv. Det er også nu, du skal føle efter, om det er det rette sted for dig at være.

Hvis løn, pension og ferie naturligt kommer på tale, eller virksomheden selv bringer det op, skal du klarlægge dine forventninger fra start. Ellers kan det være en god idé at vente med disse emner til senere i forløbet, da du ellers kan give det forkerte indtryk af dine prioriteter.

Hvad skal der ske efter samtalen?

Når samtalen afsluttes, er det vigtigt at give hånden og sige tak for behagelig samtale. Desuden er det en god idé at tage en eventuel kaffekop med ud i køkkenet og skubbe stolen ind. Det viser gode manerer og skader bestemt ikke dine chancer for at få jobbet.

Du kan vælge at sende en opfølgende mail, hvor du takker for samtalen, og derved viser din fortsatte interesse ved stillingen.

Hvis du under jobsamtalen fandt ud af, at stillingen ikke levede op til dine forventninger, er det god skik at sende en mail, hvor du takker for samtalen og muligheden, men forklarer på en høflig måde, at jobbet alligevel ikke stemmer overens med dine ønsker.

Måske der dukker en anden interessant stilling op i firmaet senere hen, og her er det altså rart at have afsluttet tingene på en ordentlig måde.

Strål igennem til jobsamtalen

Du er nu klar til at imponere din potentielle arbejdsgiver – held og lykke med samtalen!